Napsal

Daniel Bauer
Přečtete za
5 minut
Zajímá vás, jaké reklamy zobrazuje vaše konkurence na Facebooku a Instagramu? Nejen jak vypadají, ale také na koho cílí?
V našem článku vám ukážeme 2 způsoby, jak nahlédnout pod marketingovou pokličku vaší konkurence. Zjistěte, co vaší konkurenci pravděpodobně funguje. Nekopírujte. Inspirujte se.
1) Prohlédněte si reklamy v knihovně reklam
V průběhu roku 2018 , kdy Facebook čelil velké kritice ohledně ochrany osobních údajů, vydal nástroj Facebook Ads Library (knihovna reklam na Facebooku). V knihovně reklam si můžete dohledat jakoukoli stránku na Facebooku a prohlédnout si reklamy, které má aktuálně spuštěné.
Pro nás marketéry se jedná o skvělý nástroj, protože si můžeme prohlédnout reklamy nejen naší konkurence ale i značek, které mají skvělou marketingovou komunikaci. Můžeme se inspirovat a přiučit.
Pojďme se podívat například na reklamy, které na Facebooku a Instagramu pouští Alza. Jsou dvě možnosti, jak se do knihovny reklam dostat.
#1 – Přejděte do knihovny reklam (https://www.facebook.com/ads/library/) a vyhledejte stránku Alzy.

#2 – Přejděte na Facebookovou stránku Alzy (https://www.facebook.com/alza.cz). V levém sloupci naleznete "Transparentnost stránek". Kliněte na "Zobrazit vše".

Následně klikněte na "Přejít do knihovny reklam" a je to.

Jsme v knihovně reklam a co teď?
Ujistěte se, že máte ve filtru zaškrtnutou Českou republiku. Následně si můžete reklamy vyfiltrovat podle platformy nebo data spuštění.

Na příkladu Alzy vidíme, že má aktuálně spuštěno 150 různých reklam. Ty ale nezahrnují různé varianty dynamických reklam, takže ve skutečnosti jich je o hodně víc.
Pozornost věnujte také starším reklamám, protože ty pravděpodobně fungují nejlépe. Alza má nejstarší reklamy ze září 2020, takže to není dobrý příklad. Vaše konkurence ale může mít třeba půl roku nebo rok staré reklamy a u těch je velký předpoklad, že jim dobře fungují, a proto je stále používají.
A tímto způsobem se můžete inspirovat u všech firem, které mají Facebook a používají Facebook Ads.


Knihovna reklam ale vznikla primárně v reakci na prezidentské volby v USA po roce 2016. Byly to první volby, při kterých byla masivně použita reklama na sociálních sítích a Donaldu Trumpovi pomohla tehdy k vítězství.
Proto u politických kandidátů naleznete více informací o cílení jejich reklam. Dozvíte se i kolik peněz do reklam investují.
Níže je například ukázka statistik jedné z reklam Donalda Trumpa.

Tip: Podívejte se také na reklamy Andreje Babiše a hlavně na to, kam své reklamy jeho tým cílí. 😉
2) Zjistěte, jak konkurence cílí reklamy
V knihovně reklam zjistíte, jaké reklamy vaše konkurence nebo jiné firmy na sociálních sítích zobrazují. Jak by se vám ale líbilo, když byste také zjistili, na koho své reklamy cílí? A přesně to si nyní ukážeme!
V rámci ochrany soukromí je u každé reklamy na Facebooku i Instagramu možnost zjistit, proč se vám daná reklama zobrazuje. Stačí kliknout na 3 tečky v pravém horním rohu a následně na "Proč se mi reklama zobrazuje".

Jak vidíte níže na příkladu reklamy Queensu, tak se jedná o remarketing.

U jiných reklam ale můžete vidět i informace o konkrétních zájmech, na které dané reklamy cílí. Bohužel nemůžete přijít na konkrétní stránku na Facebooku, například vaší konkurence, a zjistit, na koho své reklamy cílí. Musela by se vám zobrazit náhodně nebo na základě remarketingu.
Tak co. Na reklamy jaké značky se podíváte jako první? 😎