Vánoce jsou pro většinu e-shopů obdobím, kdy vygenerují i 50 % ročního obratu. A někteří i výrazně více. Dali jsme pro vás dohromady 12 tipů, jak z vánočních kampaní vymáčknout maximum a nadělit letos ještě více dárečků, než v minulých letech.
#1 – Zjistěte, co fungovalo minulé roky
Udělejte si analýzu vánočních období z minulých let. Využijte všechny analytické nástroje, které používáte. Primárně se zaměřte na data z Google Analytics a reklamních platforem, které využíváte.
Zaměřte se primárně na:
- Kdy začínala sezona
- Kdy lidé nakupovali nejvíce
- Jaké produkty se nejvíce prodávaly
- Jaké akce se nejvíce povedly a proč
- Jaké zdroje získaly největší obrat
- Nakupovali více ženy nebo muži
- Z jakých zařízení lidé nakupovali nejvíce
Všechny tyto historické údaje vám pomůžou v plánování následující Q4. Primárně je můžete využít ve výkonnostních kampaních Facebook Ads nebo v PPC, případně také v načasování newsletterů.
#2 – Naplánujte vše dopředu
Plánování je už skoro takové klišé, ale v tomto případě se opravdu vyplatí naplánovat vše dopředu, protože až vám začne vánoční shon, budete rádi, že máte vše připravené.
K plánování využijte údaje z tipu #1.
#3 – Využijte Black Friday & Cyber Monday
Lidé se naučili nakupovat vánoční dárky ve slevě na Black Friday a Cyber Monday. Pojmem Black Friday nemyslíme každý druhý pátek, jako to dělá Alza, ale jen jeden černý pátek, který vychází v roce 2022 na 25. listopadu. Cyber Monday je vždy v pondělí po Black Friday a letos tak vychází na 28. listopadu.
Je možné, že je vaše značka proti slevám a myslíte si, že do těchto akčních dnů se nemůžete nijak zapojit. Zkuste tedy nabídnout něco jiného. Můžete dát dopravu zdarma nebo třeba dárek k objednávce. Nabídněte něco navíc, co vaše zákazníky potěší a přinutí k nákupu.
Oberlo dalo dohromady 15 tipů na Black Friday / Cyber Monday promo akce, ze kterých se můžete inspirovat.
#4 – Vyzdobte web
Navoďte na vašem webu vánoční atmosféru a vyzdobte ho. Nemusíte předělávat celý design, ale například vánoční stromeček vedle loga, jiný úvodní banner, nebo padající vločky při najetí na produkt pomůžou navodit vánoční atmosféru.
V kreativitě se meze nekladou. 🎄
#5 – Vytvořte speciální vánoční nabídku
Již jsme se o speciálních nabídkách zmínili v tipu #2 o Black Friday. Můžete ale vymyslet nabídku na celé Vánoce! Inspirovat se můžete opět v článku od Oberla, nebo využijte některý z našich tipů níže:
- Vytvořte balíček produktů ve vánočním balení za zvýhodněnou cenu
- Uveďte do prodeje novinku
- Vytvořte limitovanou vánoční kolekci
- Připravte na webu kategorii s tipy na dárky
- Dejte dopravu a vrácení zdarma až do Vánoc
#6 – Informujte o dodací lhůtě
Spousta lidí nakupuje na poslední chvíli. Tím myslíme klidně 23.12. a někteří střelci dokonce 24.12. dopoledne. Takovým už pravděpodobně nepomůžete, leda že by si dárky vyzvedli osobně, pokud to je možné.
Ostatní opozdilce, kteří nakupují třeba týden před Vánoci, informujte o předvánoční dodací lhůtě a snažte se garantovat datum, do kterého dárky určitě doručíte. Komunikujte se svými dopravci o aktuálních dodacích lhůtách a informujte o nich své zákazníky.
Určitě nechcete, aby si u vás lidé objednali vánoční dárky a dopravce jim je nestihl doručit.
#7 – Využijte newsletter
Máte odběratele newsletteru? Informujte je o vašich akčních nabídkách, jako jsou například Black Friday, Cyber Monday nebo třeba předvánoční doprava zdarma.
Odběratelé newsletteru mají většinou nejvyšší konverzní poměr ze všech zdrojů návštěvnosti vašeho webu. Důvodem je fakt, že vás odběratele již dobře znají — čtou vaše novinky nebo u vás již nakoupili.
Připravte pro odběratele atraktivní nabídku a vygenerujte tak více nákupů. Omnisend připravilo 9 nápadů na vánoční newslettery, ze kterých se můžete inspirovat.
#8 – Zkontrolujte limit na výdaje Facebook Ads účtu
Nyní se dostáváme již k výkonnostnímu marketingu. S velkou pravděpodobností budete v rámci předvánočních akcí výrazně škálovat kampaně na Facebooku, Instagramu a možná i TikToku. Poslední, co byste chtěli je, aby se z ničeho nic kampaně zastavily.
Zkontrolujte si, jestli nemáte na svém účtu nastavený limit na výdaje. Naleznete ho v Nastavení reklamního účtu – Nastavení plateb.
#9 – Vytvořte si záložní Facebook Business Manager
Náš další tip souvisí opět s reklamou na Facebooku. Někdy se stává, že Facebook zablokuje reklamní účet, či dokonce celý Business účet, a může trvat i několik dnů, než vám ho opět spustí. A někdy ho nespustí vůbec.
Je to velmi nepříjemná situace a tím spíš, když Facebook Ads tvoří velkou část vašeho obratu. Vytvořte si raději záložní reklamní účty. Častěji se stává, že Facebook zablokuje reklamní účet a mít jich pár v záloze není na škodu.
Zároveň si vytvořte náhradní Business Manager. Blokace celého firemního účtu je spíše výjimečná, ale stává se to.
#10 – Remarketing, remarketing, remarketing!
Remarketing je opětovné oslovení návštěvníků webu nebo lidí, kteří provedli interakci s vaší stránkou na Facebooku nebo profilem na Instagramu. Již vás tedy znají.
A kdy jindy se připomenout, než před Vánoci.
Záleží samozřejmě na návštěvnosti a počtu nákupů na vašem webu, ale určitě vyzkoušejte následující remarketingové okruhy, na které zamiřte svoji reklamu napříč výkonnostními kanály.
- Historičtí zákazníci
- Přidali do košíku ale nenakoupili
- Navštívili váš web a ihned ho neopustili
- Sledující vašich videí na sociálních sítích
- Fanoušci na sociálních sítích
Čím máte větší návštěvnost na webu, tím spíš se musíte zaměřit na konkrétní události – Nákup, přidání do košíku, zobrazení produktu. Pokud máte menší web (do 10 000 návštěv měsíčně), zaměřte remarketing na všechny, protože přílišná granulace kampaním spíše ublíží.
Více se dozvíte v našem článku o remarketingu na Facebooku.
#11 – Upravte texty v reklamách
Zní to jako samozřejmost, ale divili byste se, kolik lidí na to zapomíná. Primárně se na to zapomíná ve vyhledávacích kampaních na Google a S-kliku, kam můžete přidat například:
- Info o době doručení
- Info o slevách nebo dopravě zdarma
- Info o dárku k objednávce
- Info o výhodném dárkovém balení
Vžijte se do role vašeho zákazníka upravte pro něj reklamy na míru.
Určitě také nezapomeňte na úpravy PPC bannerů — grafických i responzivních. Pro Facebook Ads určitě doporučujeme upravit jak grafickou podobu reklam, tak texty. Pokud ale máte kampaň, která vám dlouhodobě skvěle funguje, tak jí kvůli Vánocům nevypínejte a vytvořte raději další, která bude více vánoční.
#12 – Dárkové balení
Zvýšení průměrné hodnoty objednávky je v dnešní době klíčové. Konkurence přibývá a ceny za reklamu rostou. Jednou z možností, jak zákazníkům ušetřit práci a zároveň zvýšit hodnotu objednávky, je nabídnout možnost zabalení objednávky do dárkového balení. Pokud tuto možnost máte, tak ji rozhodně doporučujeme. Spousta zákazníků vám bude opravdu vděčných. 🎁
Shrnutí
Zjistěte, co fungovalo v minulých letech a naplánujte vánoční kampaně s dostatečným předstihem. Připravte pro své zákazníky atraktivní nabídky a podpořte tím prodeje na webu. Informujte zákazníky o dadacích lhůtách, aby měli jistotu, že jim dárky přijdou do Vánoc. Využijte Black Friday & Cyber Monday.
Potřebujte s kampaněmi na Facebooku, Instagramu, Googlu, Seznamu nebo TikToku, pomoci? Neváhejte se na nás obrátit.