Instagram má celosvětově více než 1 miliardu aktivních uživatelů a je jednou z největších sociálních sítí. Ani v České republice není pozadu a využívá ho přibližně 2.9 milionů lidí.
U nás, stejně jako v jiných zemích, je 60% uživatelů ve věku 18-34 let a nedá se tedy již říci, že Instagram je pouze pro děti. Navíc přibližně 56% všech uživatelů jsou ženy, které mají často hlavní slovo v nákupním rozhodování rodiny.
Ze všech uvedených dat vyplývá, že reklama na Instagramu je skvělý způsob, jak zviditelnit vaši značku a získat nové zákazníky. Nezáleží na tom, jestli se specializujete na B2B nebo na B2C, vaše cílová skupina zde pravděpodobně je a je jen na vás, zda-li se vám ji podaří oslovit.
Jak vypadá reklama na Instagramu?
Reklamní příspěvky na Instagramu se příliš neodlišují od klasických příspěvků. A je tomu tak schválně. Reklama by neměla lidi rušit a měla by zapadat do kontextu sociální sítě.
Reklamní příspěvky ve feedu poznáte tak, že mají pod názvem stránky napsáno “Sponzorováno”.
Stejně tak je tomu v případe reklam v Instagram Stories.
Jak vidíte, často ani nepoznáte, že se jedná o reklamu. A v tom je obrovská sílá a výhoda reklamy na Instagramu!
Proč věnovat reklamě na Instagramu pozornost?
Když odhlédneme od výše zmíněných údajů, tak Instagram je vlastněný Facebookem a nejen díky tomu má k dispozici obrovské množství dat o svých uživatelích. Spoustu těchto cenných dat můžeme my, inzerenti, využít k propagaci našich značek a oslovit přesně ty cílové skupiny lidí, které potřebujeme.
Nemusíte již umístit banner u silnice a doufat, že si ho všimne někdo z vašich potenciálních zákazníků, ale můžete přesně zacílit reklamu na ženu ve věku 34 let z Prahy, která má zájem o fitness a používá iPhone. Takto detailně můžete reklamu na Instagramu zacílit.
Navíc Instagram nabízí inzerentům spoustu zajímavých reklamních formátů, díky kterým nejen můžete zvýšit povědomí o značce, ale také získat spoustu nových zákazníků.
Kolik stojí reklama na Instagramu?
Tuto otázku dostáváme často a neexistuje na ni jednoznačná odpověď. Je spousta faktorů, které cenu ovlivňují:
- cílení
- umístění
- formát
- zvolený cíl
- roční období (před Vánoci je reklama výrazně dražší)
Nicméně, raději si položte otázku, jaký je váš cíl a kolik můžete do reklamy investovat. Je vhodné mít také stanovenou CPA (cenu za akvizici) nebo ROAS (návratnost investic do reklamy), abyste se měli od čeho odrazit.
Jak uvádí sám Instagram: “Vy řeknete Instagramu, kolik chcete do reklamy investovat. My vám za váš reklamní kredit získáme tolik konverzí, kolik jen bude možné. Pokud chcete utratit 25 Kč denně, můžete. Pokud chcete utratit 100.000 Kč denně, můžete.”
Více o tom, kolik reklama na Facebooku a Instagramu stojí, se dočtete v našem článku.
Reklamní formáty a umístění reklam na Instagramu
Instagram nabízí inzerentům několik reklamních formátů a umístění. Níže naleznete souhrn všech aktuálních reklamních formátů včetně jejich rozlišení.
1) Klasické obrázky
1080 x 1080 px 1080 x 1350 px (doporučujeme)
2) Videa
1080 x 1080 px 1080 x 1350 px (doporučujeme)
3) Carousel
1080 x 1080 px 1080 x 1350 px (doporučujeme)
4) Stories
1080 x 1920 px
5) Sbírky
1080 x 1080 px
6) Oddíl prozkoumat
1080 x 1080 px 1080 x 1350 px (doporučujeme)
(Formáty reklam se mohou měnit. Pro aktuální formáty vždy sledujte přímo informace od Facebooku.)
Jak vidíte, rozměry obrázků se opakují. Pokud je to možné, doporučujeme používat spíše větší obrázky (1080 x 1350 px), které zabírají velkou plochu a mají větší šanci, že uživatele zaujmou.
Pro lepší přehled níže naleznete přehled všech rozměrů obrázků a videí, které se aktuálně na Instagramu používají.
Jak vytvořit reklamu na Instagramu
Už víte, proč je reklama na Instagramu pro vás důležitá, kolik stojí a jaké reklamní formáty nabízí. Pojďme se vrhnout na to nejdůležitější, a to je samotné nastavení a spuštění reklamy na Instagramu.
Máte dvě možnosti, jak reklamu vytvořit. Než si ale o nich řekneme více, ujistěte se, že máte aktivovaný profesionální účet na Instagramu. Z osobního profilu není možné reklamu vytvořit. Pokud firemní účet nemáte, jeho založení je jednoduché.
- Stáhněte si aplikaci Instagram pro iOS, Android nebo Windows.
- Otevřete aplikaci a přihlaste se nebo si vytvořte nový účet.
- Přejděte do nastavení pomocí tří čárek v pravém rohu obrazovky.
- Klikněte na “Účet”.
- Ve spodní části naleznete “Přepnout na profesionální účet”.
- Vyberte, zda-li jste Tvůrce nebo Firma.
- Pokud máte stránku na Facebooku, kterou chcete spojit účtem na Instagramu, vyberte ji. Pokud nemáte, vytvoří se automaticky po dokončení nastavení firemního profilu.
- Vyberte kategorii vašeho podnikání.
- Vyplňte kontaktní informace a dokončete nastavení firemního účtu.
Více o firemním účtu se dozvíte v našem článku: Firemní profil na Instagramu. Jak a proč ho používat?
Už jsme nakousli, že máte dvě možnosti, jak reklamu na Instagramu vytvořit. Jedna je poměrně snadná a druhá, ta lepší, je maličko složitější. Obě ale hravě zvládnete.
Tak pojďme na to.
1) Vytvoření reklamy přímo v aplikaci Instagram z existujícího příspěvku
První možností je vytvořit reklamu z již publikovaného příspěvku na vašem profilu. Výhodou je, že to zvládne opravu každý. Stačí jen kliknout na modré tlačítko pod příspěvkem “Promovat”. Následně si vyberete, komu se má reklama zobrazovat, kde se má zobrazovat (geograficky), kolik do ní chcete investovat a jestli má proklik směřovat na web nebo na váš profil.
Je to opravdu velmi jednoduché. Nicméně tato varianta má i své nevýhody.
- Nemůžete určit, kde se reklama zobrazí
Instagram váš příspěvek zobrazí na všech výše uvedených umístěních. Problém je především v tom, že primárně ve stories bude vaše reklama vypadat neprofesionálně. V horní části se bude zobrazovat obrázek a dole úryvek textu. Bohužel vzhledem k tomu, že ve stories má Instagram spoustu reklamního prostoru, tak se zde vaše reklama bude zobrazovat hodně a vy to nijak neovlivníte.
- Omezené možnosti cílení a optimalizace
Jak si ukážeme za chvíli, tak na Instagramu máte rozsáhlé možnosti cílení a optimalizace reklam, ke kterým se ze samotné aplikace Instagram nedostanete. Mezi hlavní patří optimalizace na konverze, remarketing nebo třeba podobná publika.
- Nedostatečná analytika
S předchozím bodem souvisí také fakt, že nebudete schopni určit, co vám reklama reálně přinesla. Uvidíte pouze dosah, zobrazení, engagement (lajky, komentáře, zprávy) a případně prokliky na web. To ale většinou nestačí.
Je jediná možnost, kdy bychom zvolili sponzorování příspěvku přímo z aplikace — zvýšení návštěvnosti profilu. Při vytváření reklamy v aplikaci Instagram si můžete jako cíl vybrat prokliky na profil, a to je možné pouze z aplikace. Tuto možnost používáme výjimečně.
2) Vytvoření reklamy na Instagramu ve správci reklam na Facebooku
Jak brzy uvidíte, nastavení a správa reklam ve správci reklam na Facebooku nabízí více možností cílení. Zároveň zjistíte, zda-li vám kampaně přináší nové objednávky či jiné konverze.
Abyste mohli ze správce reklam vytvářet reklamy na Instagramu, přidejte si do svého Facebook Business Manager svůj instagramový profil.
Nevíte, co je Facebook Business Manager a nemáte ho založený? V našem článku “Vše, co potřebujete vědět o Facebook Business Manager” se dozvíte, jak ho založit a nastavit.
Přidejte Instagram do Business Manager. Přejděte do nastavení Business Manager – Účty – Instagramové účty.
Následně spárujte Instagram se svým reklamním účtem na Facebooku, který máte ve svém Business Manager. Stačí kliknout na “Přidat položky”.
Zkontrolujte si také, že máte na svém webu implementovaný měřící kód Facebook Pixel, který slouží k vyhodnocování návštěvnosti a konverzí na vašem webu.
Nyní máte vše připravené a můžeme se pustit do přípravy reklamní kampaně.
Jak vytvořit reklamu na Instagramu ve správci reklam
Nyní si ukážeme, jak vytvořit reklamu na Instagramu pomocí správce reklam. V tomto článku nebudeme zabíhat do detailů tohoto nástroje, který je velmi komplexní. Pokud se o správci reklam, nebo také Facebook Ads Manager, chcete dozvědět více, připravili jsme pro vás komplexní článek, kde vás provedeme nastavením reklamy na Facebooku a Instagramu krok za krokem.
Krok #1 – Přejděte do správce reklam na Facebooku (https://business.facebook.com/adsmanager/) a klikněte na zelené tlačítko “Vytvořit” a jako účel kampaně zvolte “Návštěvnost”.
Krok #2 – V sadě reklam zvolte denní nebo dlouhodobý rozpočet a následně definujte okruh uživatelů. Reklamu můžete cílit na uživatele podle geografické polohy, pohlaví, věku, jazyka nebo jejich zájmů. Zároveň ale v této části můžete nastavit remarketing na Facebooku a Instagramu – cílení reklamy na uživatele, kteří byli na vašem webu.
Krok #3 – V sadě reklam níže naleznete sekci “Umístění”. Defaultně je nastavené automatické umístění. Když byste vytvářeli reklamu určenou jak na Facebook tak na Instagram, nechte automatikcé umístění zapnuté. V tomto článku ale vytváříme reklamu pouze pro Instagram a tak klikněte na ruční umístění.
Nyní se vám ukážou všechna umístění reklam, kde se reklama může zobrazovat. Nechte zakliknuté pouze:
- Kanál Instagramu
- Oddíl prozkoumat na Instagramu
Všechna ostatní umístění odstraňte. Ano, i Instagram stories. Pokud budete chtít vytvářet reklamu ve stories, což vám určitě doporučujeme, tak ji vytvořte v samostatné kampani nebo sadě reklam. Budete tak mít v účtu větší přehled.
Pro vytvoření reklamy ve stories vyberte pouze umístění ve stories.
Až vyberete umístění, klikněte na modré tlačítko “Další” a přejdeme k nastavení vzhledu reklamy.
Krok #4 – Nyní přichází již samotná příprava vzhledu reklamy. Máte tři možnosti, jak reklamu vytvořit:
- Vytvořit nový skrytý příspěvek (dark post)
- Vybrat již existující příspěvek na vašem instagramovém profilu
- Použít návrh z kreativního portálu
Druhou variantu použijete, pokud chcete podpořit dosah již publikovaného příspěvku. V drtivé většině případů ale budete vytvářet reklamu (dark post) zcela od začátku. Tento příspěvek se neukáže na vašem instagramovém profilu.
Zvolte si formát reklamního příspěvku. Na výběr máte z klasického obrázku nebo videa, carouselu (více obrázků nebo videí za sebou) nebo sbírky položek. Určitě doporučujeme otestovat všechny varianty, ale nyní vyberte “Jeden obrázek nebo video”.
Přejděte k obsahu reklamy. Zde již vytváříte finální vzhled příspěvku, který lidé uvidí. Přidejte obrázek nebo video, napište primární text a zvolte cílovou URL adresu, kam se uživatelé mají prokliknout. Níže také vyberte CTA (call to action) tlačítko.
Finální reklama může vypadat třeba takto.
Krok #5 – V posledním kroku zkontrolujte, že máte aktivovaný Facebook Pixel. Bez něj nezjistíte, jakých výsledků kampaň dosáhla. Ve spodní části také nezapomeňte vyplnit UTM parametry, abyste mohli sledovat výsledky také v Google Analytics.
A jsme na konci. Nyní stačí jen kampaň zveřejnit a počkat, až ji Facebook schválí. To může někdy trvat i celý den, ale většinou ji schválí během několika hodin.
Shrnutí
Reklama na Instagramu pomůže zviditelnit vaší značku. Vaši zákazníci zde jsou, jen musíte nalézt správnou kombinaci kreativy, textů a cílení, které vám získají kýžené výsledky. Snažte se primárně vytvářet reklamy ve správci reklam, který nabízí rozsáhlé možnosti cílení a optimalizace. Sledujte pravidelně výsledky vašich reklam a upravujte je dle potřeby. A pokud si nebudete vědět rady, podívejte se, jak vám s reklamou na Instagramu můžeme pomoci.