Pokud vlastníte e-shop či web, pravděpodobně jste již zaznamenali zprávy typu:
⚠️ Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích.
⚠️ Přichází zásadní změna v ukládání cookies.
⚠️ Cookies pouze s opt-in souhlasem!
⚠️ Bez souhlasu to nepůjde!
Zákonodárné orgány ČR před lety totiž nesprávně převzaly evropskou směrnici ePrivacy, která v původním znění všem provozovatelům e-shopů nařizuje, aby před uložením cookies do počítačů svých zákazníků, obdrželi jejich aktivní souhlas, tzv. opt-in. A to jsme díky této chybě dodnes nemuseli dělat. V roce 2022 však dojde k nápravě a všichni už budeme povini získávat opt-in souhlas.
ℹ️ Nejsme právníci. A ani si na ně nechceme hrát. I když jsme informace v našem článku čerpali z ověřených zdrojů, tak doporučujeme, abyste svůj konkrétní případ vždy konzultovali se svým právníkem a ujistili se tak, že máte vše nastavené správně. Tak pojďme na to…
Co jsou to cookies a proč to mám na webu? 🤔
Při návštěvě jakékoliv webové stránky se do vašeho počítače ukládají pomocí webového prohlížeče malé textové soubory, tzv. cookies.
Cookies na webu plní tři úlohy:
1) Zlepšují uživatelskou přívětivost ✅
Jedná se o technickou část webového řešení. Jinými slovy si webová stránka zapamatuje vaši poslední návštěvu a preference, tudíž vám ulehčí práci a zpříjemní zážitek při příští návštěvě.
Příklad z praxe: Když z nějakého důvodu opustíte nákupní košík se zbožím ještě před dokončením objednávky, tak díky cookies už příště nemusíte začínat s nákupem úplně od píky. Webová stránka si obsah vašeho košíku jednoduše zapamatuje. Dokonce se ani nemusíte opakovaně přihlašovat či vyplňovat své kontaktní údaje, protože e-shop tyto informace pomocí cookies uchovává. Stejně to funguje i s volbou jazyka webu a dalšími.
2) Pomáhají s analytikou ✅
Díky sledovacím a konverzním cookies můžete přes Google Analytics pohodlně přijímat a analyzovat informace o svých zákaznících.
Např. kolik nových uživatelů za měsíc navštívilo e-shop, počet objednávek nebo dokonce můžete i sledovat nákupní chování zákazníků.
3) Marketingové cookies ✅
Napomáhají shromažďovat údaje o návštěvníkovi webu za účelem remarketingu, nebo-li přizpůsobení reklamy na míru danému uživateli.
Např. Facebook je schopný díky cookies a Facebook Pixelu zaznamenat, jaký produkt jste si na e-shopu prohlíželi a tentýž produkt vám následně zobrazit jako reklamu na Facebooku či Instagramu.
K jakým cookies se vztahují nová pravidla platná od roku 2022?
Aktivní opt-in souhlas budete potřebovat před spuštěním analytických a marketingových cookies❗️
Naopak souhlas s ukládáním cookies nepotřebujete pro technické cookies.
Proč potřebuji aktivní souhlas od svých zákazníků?
Protože cookies jsou považovány za osobní údaj a za porušování GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) hrozí astronomické pokuty.
Jak bude spouštění cookies u vás na webu fakticky probíhat?
Po úpravě zákona se při návštěvě zákazníka na vašem e-shopu a se budou moci spustit pouze technické cookies, nikoliv analytické a marketingové.
Pro spuštění analytických a marketingových cookies můžete následovně zákazníkovi nabídnout možnost s udělením souhlasu k jejich zaznamenávání.
Souhlas musí být:
- aktivní: musí být jasně patrné, že zákazník aktivně zaškrtl nebo zapnul možnost ukládání cookies
- svobodný: není možné si odsouhlasení ukládání cookies vymoci nátlakem, např. uzamknutím určitého obsahu na stránce
- jednoznačný: musíte jednoduše a srozumitelně zákazníkovi vysvětlit typy a účel konkrétních cookies
- časově omezený: ukládání cookies v počítači uživatele je potřeba mít nastaveno pouze na pevně stanovenou dobu
- odvolatený: zákazník musí dostat možnost si svou předešlou volbu kdykoliv změnit, tzn. při jakékoliv další návštěvě se musí opětovně zobrazit cookies lišta s možností změny preferencí
- zpětně dohledatelný: zpětně musíte být schopni dokázat, že jste aktivní opt-in souhlas opravdu získali a zároveň musíte monitorovat dobu vypršení ukládání cookies
Co musíte mít na svém webu a co si pohlídat?
Pojďme se podívat na několik bodů, které budete pravděpodobně dříve či později řešit na vašem webu v následujících měsících.
1) Sepiště si, jaké marketingové nástroje a kanály používáte, a poraďte se s právníkem.
Ujistěte se s odborníkem, že vše co děláte, je v souladu se zákonem o cookies.
Nezapomeňte ani na Google Analytics, Google AdSense, Sklik, Facebook, LinkedIn atd.
2) Zjistěte si informace u poskytovatele svého e-shopového řešení.
Než se do čehokoliv pustíte po vlastní ose, informujte se u svého poskytovatele e-shopu či webu, zda-li již není na cookies zákon připraven nebo jestli právě nepodniká potřebné kroky ke správnému nastavení. Například Shoptet již pracuje na řešení. 😎
3) Pořiďte si cookie consent management nástroj.
Výhoda consent management nástroje je ten, že respektuje GDPR.
Je to spolehlivé řešení na váš web, které:
- Informuje návštěvníky webu, že zpracováváte údaje správným způsobem.
- Umožňuje návštěvníkovi specifikovat svou preferenci, neboli souhlasit/nesouhlasit se zpracováním různých typů cookies.
- Automaticky ukládá volbu návštěvníka a kontroluje expiraci souhlasu, čímž vám v případě potřeby umožňuje doložit, že k souhlasu návštěvníka opravdu došlo.
Jedním z takových nástrojů je například Cookiebot.
Další užitečné rady:
O této změně zákona je potřeba si dost zjistit a tak vám na závěr doporučíme pár zdrojů, kde se můžete dozvědět ještě více:
- https://elegal.cz/cookie-lista-podle-novych-pravidel-co-nas-ceka-od-1-ledna
- https://elegal.cz/cookies-co-se-nemeni-s-novym-zakonem-a-eprivacy
- https://about.fb.com/news/2021/09/updating-our-cookie-controls-in-europe/
Pár slov závěrem
Majitelé e-shopů využívající reklamu: máte pocit, že se situace s požadavky na vás stále zhoršuje? Zkuste to vzít z pozitivního konce. Na vašich zákaznících vám přece záleží a přejete si, aby měli příjemný zážitek spojený s vaším e-shopem a pozitivní zkušenost s vašimi produkty a službou.
Příjemný zážitek a pozitivní zkušenost jsou ovšem spojené jak se zajištěním a ochranou uživatelských dat před zneužitím, tak ale i personalizací reklam. Pamatujme, když to všichni dohromady zvládneme, zlepšíme tím i svět digitální reklamy. Vaše kroky dláždí cestu k lepšímu e-commerce.
GDPR, cookies, interpretace nařízení a implementace bude zase na několik nadcházejících týdnů i měsíců velmi skloňovaným tématem. V mezičase uslyšíte odlišné názory a varianty řešení. Obrňte se trpělivostí.
Socials bude tuto situaci sledovat a tento článek aktualizovat (například zjišťujeme informace o tom, jak se připravuje samotný Shoptet na nařízení cookies).
Zatím přejeme pevné nervy a hladký postup. 🙏🏼
Update k 23.11.2021 – Jak si s tím poradil Shoptet
Shoptet v prosinci plánuje implementaci vlastní cookies lišty, která bude po souhlasu spouštět integrované kódy. Lišta bude využívat Consense módu od Google. Skvělá zpráva pro ty z vás, kteří mají e-shop na Shoptetu. 👏🏼
Dva důležité body:
1️⃣ Pokud využíváte pouze Shoptet integrace, bude Vám stačit Shoptet řešení.
2️⃣ V případě, že využíváte Google Tag Manager s vlastními kódy, budete si muset zasílání souhlasů nastavit zvlášť.
Jsme rádi, že Shoptet nové nařízení aktivně řeší. V základu by o vás mělo být postaráno. Do jaké míry bude řešení správné, to si ovšem budeme muset ještě do prosince počkat. Určitě doporučujeme řešení od Shoptetu bedlivě sledovat a vše si pro jistotu nechat od právníka řádně zkontrolovat.