Preloader logo Preloader logo
Cz En
Služby & Ceník Případové studie O nás Volné pozice 🎙️Podcast Blog Kontakt Logo

Dostali jste se do bodu, kdy sociální sítě využíváte i pro jiný účel, než postování selfieček, západů slunce a roztomilých fotek se štěňátky? Sociální sítě jsou úžasným nástrojem pro zviditelnění vaší firmy a budování brandu. A protože si čtete tento článek, tak vám neříkáme žádnou novinku.

Určitě si můžete založit všechny možné sociální sítě a začít na ně publikovat náhodný obsah. V tom vám nikdo (ani my) nezabrání. Pokud ale chcete díky sociálním sítím dosáhnout reálných a měřitelných výsledků, je třeba připravit si strategii a systém. A my vám v našem článku ukážeme, jak na to!

Jaké jsou tajné ingredience úspěchu na sociálních sítích? Budete potřebovat trochu času, trochu práce s daty, strategii, vytrvalost a chuť. Tak ke stolu, jdeme na to!

1) Nemusíte být všude

Než se zaregistrujete na všechny sociální sítě, zpomalte. Omílání stejného obsahu na Twitteru, Instagramu, LinkedInu, Pinterestu a Facebooku je k ničemu a zabere vám spoustu času. Nemusíte být všude. Buďte tam, kde jsou vaši zákazníci.

Pojďme si představit všechny hlavní sociální sítě, které byste minimálně měli zvážit jako vhodné platformy pro publikování obsahu a budování povědomí o značce.

Facebook

Facebook vyniká svou univerzálností a širokým spektrem uživatelů. V České republice ho využívá již více než 5 000 000 lidí a je tak stále nejvíce používanou sociální sítí.

Na Facebooku najdete všechny věkové skupiny lidí s různými zájmy, pohlavím nebo stupni vzdělání. Díky tomu můžete poměrně jednoduše cílit na vámi zvolenou cílovou skupinu, která s největší pravděpodobností na Facebooku již je. Funguje zde rčení: “Kdo není na Facebooku, jako by nebyl.”

Facebook má spoustu užitečných dat, které můžete využít pro cílení reklam. Nevíte, jak na to? Přečtěte si náš článek o výkonnostní reklamě na Facebooku.

A co algoritmus? To by bylo na dlouhé vyprávění, tak to pro vás zjednodušíme. Algoritmus se stále mění a to, co funguje jeden den, nemusí fungovat ten další. Nyní ale velmi dobře fungují Facebook skupiny. Pokud tedy je ve vašem odvětví již vytvořena skupina, kde lidé aktivně přispívají, určitě se do ní přidejte a budujte kontakty! A pokud zatím není, vytvořte ji!

Sledujte novinky, vzdělávejte se a dbejte na kvalitu. Facebook nemá rád, když firmy publikují nekvalitní příspěvky každé dvě hodiny. Metoda “pokus-omyl” už dávno nefunguje. Publikujte klidně méně, 1-2x týdně, ale kvalitně!

Pamatujte, že na Facebooku platí, že kvalita je více než kvantita.

Instagram

Vizuální král, kde tvrdou rukou vládnou obrázky a videa. Text je až druhořadý (to ovšem neznamená, že méně důležitý). Nenechte se zmást, Instagram již nepatří pouze mileniánům, ale má i spoustu starších uživatelů! Ovšem je na zvážení, zdali je pro vaši firmu vhodné vystupovat právě na Instagramu.

Zaujme váš produkt vizuálně? Jaká je vaše cílová skupina? Plánujete spolupracovat s influencery? Cílíte na mladší publikum nebo na lidi v důchodu? Můžete uživatelům nabídnout kvalitní obsah, který stojí za sledování? Chcete prezentovat firemní kulturu?

Zodpovězte si tyto otázky a zvažte, zdali se vám investovaný čas do Instagramu může vrátit, protože bez kvalitních fotek, videí či infografik to pravděpodobně nepůjde.

Velkou výhodou Instagramu je používání hashtagů. Díky správnému výběru hashtagů se můžete zadarmo velmi efektivně zviditelnit.

Více o se dozvíte v našem článku o firemním profilu na Instagramu.

Twitter

280 znaků a aktuálnost. Na Twitteru se daří těm, kdo rád píše, komentuje, zapojuje se v diskuzích a reflektuje to, co se ve společnosti děje. Jaký obsah na Twitteru lidi baví? Zpravodajství, vtipy, parodie a celebrity.

Na Twitteru neprodáváte produkt. Prodáváte názory, myšlenky a bavíte se. Čím rychleji reagujete na aktuální dění, tím vás má Twitter raději. Zde naopak platí, že čím více “tweetů” vytvoříte, tím lépe.

LinkedIn

LinkedIn propojuje lidi na profesní úrovni a podle toho by měl být tvořen i obsah, který se na této sociální síti objeví. Doporučujeme přidávat reprezentativní příspěvky, kteří si přečtou profesionálové v oboru. Firemní profily fungují výborně na nábor nových zaměstnanců a v B2B (Business to business) světě.

TikTok

TikTok je sociální síť, kde uživatelé publikují zábavná videa s maximální délkou 60s. Ještě začátkem roku 2020 měl TikTok nakročeno stát se dalším velkým hráčem na poli sociálních sítí a velmi mu pomohla také koronavirová krize. TikTok v průběhu krize a s ní související karantény doslova explodoval a rostl ohromným tempem až do chvíle, kdy prezident Trump oznámil jeho zákaz v USA. V současné době je budoucnost TikToku nejistá. Tím spíš když Instagram před několika měsíci vydal platformu Instagram Reels, která je prakticky kopií TikToku.

Pinterest

V Česku se jedná o méně známou sociální síť, ale i v zde se pomalu těší stále větší oblibě. Data ukazují, že Pinterest využívá kolem 1,2 miliónů českých uživatelů. Hlavní okruh uživatelů tvoří především ženy ve věku od 25 do 54 let. Pokud je váš brand vizuálně zajímavý a inspirativní, pak určitě stojí za zkoušku!

YouTube

Možná YouTube ani jako sociální síť neberete, ale on jí rozhodně je! Primárně se na něj publikují delší videa, která zde fungují opravdu nejlépe. Pokud máte tu možnost a můžete připravovat delší videa, rozhodně zvažte zapojení této sociální sítě do své strategie.

Tak, to bychom měli. Co z toho plyne?

  • Zjistěte, na jakých platformách vaše cílová skupina tráví čas a jestli máte kapacitu na dané síti tvořit obsah.
  • Pamatujte také na to, že každá sociální síť je jiná a proto nemůžete na všechny sítě publikovat stejný obsah! Dodržujte pravidla jednotlivých sítí. Kontext je klíčem k úspěchu!

2) Kdo sedí na druhé straně obrazovky?

Nemusíte být všude, ale jak zjistit, kde se nachází váš ideální zákazník? Udělejte si průzkum a definujte si cílové skupiny. Můžete si na takový průzkum najmout specializovanou agenturu, která se touto problematikou zabývá, ale možná si vystačíte i s vlastními daty.

Po představení všech důležitých sociálních sítí byste si mohli udělat jasný obrázek o tom, kde se vaše cílová skupina vyskytuje. Měli byste vědět, kdo je ten člověk, který kliká na vaše příspěvky, interaguje a ve finále si koupí váš produkt. K tomu vám poslouží persony.

Vymyslete si fiktivní osobu (y), která bude reprezentovat vašeho ideálního zákazníka.

Je to muž nebo žena? Kolik mu/jí je let? Co má rád/a? Má děti? Kde žije? Jak se jmenuje? Jaké sociální sítě využívá? Jaký konzumuje obsah? Snažte se personu popsat do posledního detailu!

Uveďme si příklad. Máte e-shop s potřebami pro miminka, které se pohybují ve vyšší cenové kategorii. Řekněme, že vaši personu pojmenujete Lucie.

  • Lucii je 32 let
  • Pracuje v bance na manažerské pozici
  • Má ráda značkové oblečení
  • Má manžela
  • Jezdí vozem SUV
  • Ve volném čase ráda chodí do fitka nebo na dobré večeře
  • Na dovolenou raději pojede k moři než na hory
  • Nakupuje často online
  • Ráda čte romány

A pozor. Jedna persona vám stačit nemusí! Může věci pro miminka nakupovat třeba i babička? 😊

3) Na řadu přichází strategie

“A co mám na ty sítě dávat?!” Základní otázka, kterou si klade každý, kdo začíná se sociálními sítěmi. Je pravda, že vymyslet udržitelnou strategii, zabere nějaký čas. Ovšem investovaný čas do přípravy strategie vám ušetří spoustu času v budoucnu. Správně vytvořená strategie vám odpoví na dotazy, jako jsou:

  • Co dávat na sítě a kdy?
  • Čeho chceme dosáhnout?
  • Jaká bude časová náročnost?
  • Jak poznám, že to funguje?
  • Jak zjistíme, že jsme daného cíle dosáhli?
  • Jaká jsou KPI?

Vytvářejte takové posty, které byste vy sami chtěli číst. Co tedy funguje na sociálních sítích?

  • Příběhy

Neprodávejte, vyprávějte. Jedno ze základních pravidel při tvorbě strategie a obsahu. V tom vám určitě pomohou uživatelé. Sledujte, co si o vás vaši fanoušci myslí a co o firmě na internetu sdílí. Takové posty můžete použít i na vašich sociálních sítích (za předpokladu, že máte svolení a uvedete autora). Vy si ušetříte čas a fanoušci se v ideálním případě seznámí s produktem ne skrze reklamu, ale díky člověku, který vaši službu/produkt využívají — Word-of-mouth.

  • Autenticita

Přestylované a umělé příspěvky už dnes nefungují. Lidé chtějí vidět autentické příspěvky, ne dokonalou iluzi. To ovšem neznamená, že by fotografie neměly být kvalitní. Fotka je to, co uživatel uvidí jako první. Rozmazané a tmavé fotky pozornost nezaujmou. Zároveň se snažte vykreslit produkt takový, jaký je ve skutečnosti.

  • Srozumitelnost

Jasně, jednoduše a výstižně. V této uspěchané době nemá nikdo čas šifrovat hádanky a dvojsmysly.

  • Řešení určitého problému

Určitě se na vás zákazníci obrací s nějakým problémem. Využijte toho. Daný problém řeší určitě mnohem více lidí, tak se nebojte a sepište, jakým konkrétním způsobem může vaše firma přispět k řešení daného problému.

  • Originalita

Hrajte si, zkoušejte a vymýšlejte. Lidé se na sítě přišli bavit. Nechtějí vidět stejné posty okopírované od konkurence.

  • Neměňte to, co funguje

Podívejte se, jaké příspěvky měly v minulosti největší úspěch a daný formát zachovejte. Víte, že lidé baví informační videa? Pokračujte v tom. Určitě doporučujeme zkoušet nové věci, ale proč nedat prostor i ověřeným příspěvků, které mají dosahy a zájem ze strany sledujících?

  • Odkryjte zákulisní informace

Člověk je tvor zvídavý. Milujeme objevování, nahlížení pod pokličku a za oponu. Nechte sledující nahlédnout do firmy. Kolik ze zákulisí ukážete, je jen na vás. Jen nezapomínejte, že vás sleduje i konkurence.

4) První firma, až pak sociální sítě

Vaše obsahová strategie by měla odrážet vaši firmu. Ideálně by měla vycházet z firemní a marketingové strategie. Nesnažte se tedy vytvářet obsah, který vaší firmě není vlastní. Lidé to poznají. Buďte autentičtí a vytvářejte obsah pro persony, které jste si definovali (viz druhý bod).

Vaše vystupování na sociálních sítích by mělo vycházet z priorit, které vaše firma zastává. Pojďme si to ukázat na příkladu IKEA.

IKEA je love brand a na sítích válí. Celý sortiment jde s dobou a určuje trendy. To se odráží i na sociálních sítích. Ikea i na sítích rychle reaguje na nové trendy. Vtipně, rychle a bez zbytečných servítek. A lidi to baví.

IKEA si vybírá mainstreamová témata, která hýbou světovou i domácí scénou. Pamatujete, když banán přilepený ke zdi vydražil za neuvěřitelných 120 000 dolarů? IKEA neváhala a vtipně reflektovala celou situaci.

Tato komunikační strategie si vysloužila přes 7 tisíc liků a obdiv nejen ve světě marketingu. Nutno dodat, že IKEA má obrovský sortiment, díky kterému můžou reagovat téměř na cokoliv.

Celá komunikační strategie si vysloužila obdiv nejen široké veřejnosti. Média i lidé z oboru vyzdvihují marketingové oddělení IKEI a komunikaci na sítích dává za příklad dalším značkám.

Určitě si teď klepete na čelo a říkáte si: “Jasně, IKEA má na to celý tým lidí a sortiment, o kterém se mi může jen zdát.” Jaká je tedy pointa a co si i váš brand může vzít z komunikační strategie IKEI?

  • Definujte si, čím se váš obsah bude na sítích odlišovat.
  • IKEA reaguje rychle a vtipně. Co bude vaše gró?

5) Pevně rozdělené role

Víte, co chcete přidávat, kdo je váš zákazník, jaké sociální sítě budete využívat a co chcete světu říci. Tím to ovšem nekončí. Při tvorbě strategie myslete na to, že sociální sítě ≠ pouze příspěvky na sítích.

Budete také potřebovat:

  • Vyhodnocovat
  • Reportovat
  • Komunitní marketing
  • Odpovídat na dotazy ve schránce
  • Zapojovat se do diskuzí
  • Fotografa
  • Grafika
  • a tak dále

V případě, že se jedná o malý brand, vystačíte si s jedním zaměstnancem a externisty (grafici, fotografové, copywriteři…), kteří se v dané problematice orientují. Pokud jste firma a máte více marketingových kanálů, je důležité si správně definovat role. Sociální síťe fungují jako celek a zanedbávání jednoho segmentu se dříve nebo později projeví. Kdo je za jakou činnost zodpovědný? Jak můžeme fungovat jako celek, ale zároveň přinášet relevantní obsah vzhledem k dané sociální síti?

5) Cíle, konverze, měřitelnost = přežitek?

Rozlišujte organický a placený dosah. Zatímco placená reklama bude mít téměř okamžité a měřitelné výsledky, organický dosah je běh na dlouho trať, který se vyplatí podstoupit. Najde se zkušený marketér, který bude tvrdit, že bez placené propagace nelze spravovat sítě. Na druhé straně bude stát člověk, který vám ukáže pravý opak. My věříme, že pravda je někde uprostřed.

Placený i organický dosah se může hezky doplňovat. Reklamy vám určitě pomohou a přinesou zákazníky, ale je jen na vaší strategii, zdali dokážete zaujmout a získat spokojené zákazníky, kteří u vás budou nakupovat pravidelně.

Budujte dlouhodobý vztah se zákazníkem. Ten, který nemusí být na první pohled vidět. Možná ani na ten druhý. Budujte brand, který stojí na pevných základech. Lidé budou vědět, co od vás čekat a sociální sítě vám v tom mohou pomoci.

Jak toho docílit?

  • Vystupujte spolehlivě a konzistentně.
  • Mluvte jazykem, kterému bude rozumět vaše cílová skupina.
  • Odpovídejte. Když vám někdo pošle zprávu, vždy odpovězte. I v případě že vám někdo pošle “pouze” o reakci na story na Instagramu. Dejte si tu práci a budujte vztahy.

6) Nevychloubejte se!

Když tvoříte strategii, poměrně jednoduše můžete sklouznout k sluníčkářským postům, které budou lichotit vašemu brandu. “Podívejte, co se nám povedlo” a “Chceme s vámi sdílet náš úspěch”. Podobné posty vidíte na sítích často.

Je důležité nepřistupovat k sítím jako k osobnímu profilu. Jak se takovým nešvarům vyvarovat?

  • Nesnažte se vypadat co nejlépe
  • Firemní kafíčka nikoho nezajímají
  • Ego odsuňte na druhou kolej

Sdílet úspěch firmy určitě můžete, ovšem zkuste na to jít maličko jinak. Tvořte komunitu, která za úspěchy stojí. Lidé, kteří vás podporují, kteří u vás nakoupili a v neposlední řadě nezapomínejte na lidi uvnitř firmy — na zaměstnance.

Skrze všechny tyto skupiny můžete komunikovat úspěchy. A nejen to. Můžete vyprávět příběhy, pomáhat a odstraňovat problémy. Tímto způsobem se vyhnete přehnané nabubřelosti a budete budovat brand.

Shrnutí

Sociální sítě jsou oříšek. Držte se pár jednoduchých pravidel. Opravdu nemusíte být všude. Bude vás to stát čas, peníze a energii. Investujte chytře a zvolte takovou sociální síť, na které najdete lidi, které bude váš obsah bavit. Nezapomínejte, že sociální sítě nesloží k tomu, aby byly veřejným deníčkem. Až budete tvořit strategii, vždy si uvědomte:

  • Pro koho daný příspěvek tvoříte
  • Kde takové spektrum lidí mohu najít
  • Obsah, který sdílím, by měl mít hodnotu: zábavnou, informační. Můžete odkrýt zákulisní informace či inspirovat uživatele.

A rada na závěr? Připravujte takové příspěvky, které byste si i vy na sítích s chutí chtěli přečíst. Potřebujete se sítěma pomoci? Více o tom, jak vám můžeme se sítěma pomoci, se dozvíte zde.

Summary
Jak nastavit strategii pro marketing na sociálních sítích krok za krokem
Article Name
Jak nastavit strategii pro marketing na sociálních sítích krok za krokem
Description
Dostali jste se do bodu, kdy sociální sítě využíváte i pro jiný účel, než postování selfieček, západů slunce a roztomilých fotek se štěňátky? Sociální sítě jsou úžasným nástrojem pro zviditelnění vaší firmy a budování brandu. A protože si čtete tento článek, tak vám neříkáme žádnou novinku.
Author
Publisher Name
Socials.cz
Publisher Logo

Související články

Spojte se s námi a zjistěte, jak pomůžeme vašemu e-shopu růst rychleji a efektivněji 🎉

Sjednejte si schůzku přes Calendly a nebo vyplňte kontaktní formulář.

E-mail: hello@socials.cz