Máte nízký konverzní poměr objednávek nebo vyplněných formulářů? Nejste sami. Konverzní poměr nových návštěvníků webu se snižuje plošně.
Lidé přijdou na váš web, prohlédnou si nabídku a odejdou. V průměru jen okolo 2,35% návštěvníků učiní konverzi. Ať už tedy získáváte návštěvnost webu z placených kampaní, organického vyhledávání, sociálních sítí nebo e-malingu, 98% návštěv bude takřka “k ničemu”.
Více než 75% uživatelů opustí nákupní košík v průběhu nákupního procesu.
Problém je, že nevíte, z jakého důvodu konverzi nedokončili. Možná je vaše nabídka dostatečně nezaujala, cena byla příliš vysoká, neměli dostatek informací nebo jen neměli dostatek času konverzi dokončit a vrátí se.
Pravý důvod však nezjistíte. Nevíte, proč web opustili bez konverze. Proto byste se jim měli znovu připomenout – řečí obchodníků, musíte udělat “Follow up”. A jedním z nejlepších způsobů, jak se návštěvníkům připomenout, je Facebook remarketing.
Co je Facebook remarketing?
Než se pustíme do podrobnějších informací o Facebook remarketingu, pojďme si nejdříve říct, co vlastně Facebook remarketing je a jak funguje.
Pomocí Facebook remarketingu (nebo také retargetingu) oslovíte uživatele Facebooku nebo Instagramu, kteří navštívili váš web nebo provedli interakci s některým z vašich profilů na zmíněných sociálních sítích.
Proč zmiňujeme Instagram? Protože Facebook aplikaci Instagram vlastní a můžete tak své reklamy zobrazovat na obou těchto sociálních sítích pomocí správce reklam na Facebooku.
Princip je podobný jako u PPC nástrojů Google Ads a S-klik to znamená, že když někdo přijde na váš web, můžete mu následně zobrazovat personalizovanou reklamu.
Remarketing na Facebooku a Instagramu je ale ještě o něco lepší a nabízí výhody, o kterých se S-kliku nebo Googlu ani nesnilo.
Výhody Facebook remarketingu
Facebook se snaží reklamy zakomponovat přirozeně do obsahu mezi příspěvky vašich přátel, stránek, které sledujete a skupin, kterými jste členy. Není v jeho zájmu, aby uživatele Facebooku a Instagramu reklamy otravovaly, protože když uživatelé začnou Facebook a Instagram opouštět kvůli reklamám, má Facebook velký problém. Jeho obchodní model totiž stojí na rostoucím počtu uživatelů.
Z tohoto důvodu Facebook hodně hledí na kvalitu vašich reklam. Nejen, že vám nějakou nekalou reklamu vůbec nedovolí spustit, ale když vaše reklama nebude pro uživatele dostatečně “zajímavá”, budete za její zobrazování platit více peněz a pravděpodobně se vám reklama vůbec nevyplatí.
Nemusíte remarketovat jen uživatele, kteří navštívili váš web, ale můžete znovu oslovit uživatele, kteří na vás natrefili na Facebooku nebo Instagramu.
Například můžete znovu oslovit uživatele, kteří se koukají na vaše videa na Facebooku, jsou fanoušci vaší stránky, poslali vaší stránce zprávu, okomentovali některý z vašich příspěvků nebo třeba navštívili váš firemní profil na Instagramu.
A to stále není vše.
Můžete si z webu vyexportovat kontaktní údaje na vaše zákazníky, nahrát je do Facebooku a on spáruje uživatele Facebooku s vašimi zákazníky. Vy na ně pak budete moci cílit reklamu nebo si z nich vytvořit podobné okruhy uživatelů.
(Po GDPR už to ale není tak jednoduché, takže tuto možnost nejprve konzultujte se svým právníkem.)
V některých případech můžete cílit reklamu až 720 dní zpětně. Na návštěvníky vašeho webu je to pak pouhých 180 dní od jejich poslední návštěvy.
Návštěvníci webu, kteří viděli remarketingovou reklamu, mají o 70 % větší pravděpodobnost, že učiní konverzi.
Argumentem proti Facebook remarketingu může být, že ne všichni lidé mají Facebook nebo Instagram a reklamu jim tedy nezobrazíte.
Ano, to je pravda, ale jen na Facebooku je nyní přibližně 5,5 milionů a na Instagramu 2,2 milionů Čechů (někteří využívají obě aplikace, takže číslo nemůžeme sečíst). Ale i tak se jedná o většinu produktivní populace v Česku.
Výhody Facebook remarketingu již znáte. Nyní si pojďme říct, jak jej nastavit.
Nastavení remarketingu na Facebooku není složité. Abyste ho mohli použít, musíte nejprve definovat okruh uživatelů, na který chcete reklamu zacílit.
Následně musíte okruh uživatelů použít při nastavení cílení v reklamní sestavě ve správci reklam na Facebooku.
Začneme tím, že si definujeme remarketingový okruh uživatelů.
Definování remarketingového okruhu uživatelů
#1 – Přejděte do svého správce reklam na Facebooku a v menu klikněte na “Okruhy uživatelů”. Následně vyberte možnost “Vytvořit vlastní okruh uživatelů“.
#2 – Zde začíná zábava. Nyní si definujete svůj okruh uživatelů, které budete remarketovat. Možností máte hned několik.
- Návštěvníci vašeho webu
- Seznam zákazníků
- Uživatelé vaší aplikace
- Sledující vašich konkrétních videí na Facebooku
- Uživatelé z offline událostí
- Uživatelé, kteří učinili interakci s firemním Instagramem
- Uživatelé, kteří, učinili interakci se stránkou na Facebooku
- Uživatelé, kteří provedli interakci s formulářem
- Uživatelé, kteří vyjádřili zájem o událost na Facebooku
Jak vidíte, možností, jak remarketovat uživatele na Facebooku a Instagramu, máte opravdu spoustu. V každé z možností si navíc můžete dále stanovit délku remarketingového okna (jak dlouho do minulosti chcete na uživatele reklamu cílit) a případně blíže specifikovat, jaký druh interakce s vaší značkou uživatelé provedli.
Facebook vám vždy v pravém dolním rohu ukáže, jaký zdroj dat k vytvoření daného okruhu uživatelů potřebujete.
Nejčastěji budete nejspíš remarketovat uživatele z vašeho webu, tak si pojďme ukázat, jak na to.
#3 – Vyberte zdroj “Web”, ukáže se vám tabulka, kde si můžete specifikovat návštěvníky podle toho, jaký obsah si na vašem webu prohlíželi nebo jakou učinili konverzi.
Pozor! Abyste mohli vytvářet okruhy uživatelů z návštěvníků vašeho webu, musíte mít implementovaný Facebook Pixel. Více o tom, jak Pixel vytvořit a implementovat do webu se dozvíte v našem článku o Facebook Business Manager.
Že je Pixel aktivní poznáte tak, že je před jeho názvem zelená tečka. Kdyby byla tečka červená, Pixel není aktivní a je třeba zjistit, kde je problém.
Uživatele si můžete dále specifikovat podle doby strávené na webu, navštívených URL adres nebo jejich různých kombinací.
Na printscreenu níže vidíte také možnost “From your events”, tu můžete použít tehdy, když máte nastavené události ve svém Facebook Pixelu. Můžete tak vybrat okruh uživatelů ze všech, kdo si u vás na webu přidali produkt do košíku, nakoupili nebo třeba odeslali kontaktní formulář.
#4 – Poďme si pro ukázku vytvořit okruh uživatelů, kteří v posledních 30 dnech navštívili náš blog. Jak vidíte, vybrali jsme návštěvníky konkrétních webů a do kolonky níže vložili URL adresu našeho blogu.
Pozor také na to, jestli vyberte, že se URL rovná, obsahuje nebo neobsahuje. Zásadně to ovlivní okruh uživatelů, který definujete.
V našem konkrétním případě jsme vybrali všechny uživatele, kteří navštívili náš blog a také všechny články, které jsme publikovali, protože obsahují tuto část URL.
Nyní už stačí jen kliknout na “Vytvořit okruh uživatelů” a váš první okruh uživatelů je připravený.
A je to! Máte vytvořený svůj první remarketingový okruh uživatelů na Facebooku. Jednoduché, že?
Teď ho pojďme použít ve správci reklam na Facebooku do cílení v rámci reklamní sestavy.
Přečtěte si také náš článek o pěti důležitých okruzích uživatel v reklamách na Facebooku a Instagramu. Pomůže vám zvýšit návratnost vašich kampaní.
Nastavení remarketingové kampaně
#1 – Přejděte do svého správce reklam na Facebooku a vytvořte novou kampaň. Jako účel kampaně vyberte třeba “Návštěvnost”. Remarketingový okruh uživatelů můžete použít pro všechny účely kampaní.
#2 – V reklamní sestavě přejděte do části “Okruh uživatelů” a v kolonce “Vlastní okruhy uživatelů” vyberte vámi připravený remarketingový okruh uživatelů.
Hotovo! Následně dokončíte nastavení sestavy a reklamy jako jste zvyklí.
Nemáte zatím se správou reklam na Facebooku zkušenost? Přečtěte si náš článek o tom, jak nastavit reklamy na Facebooku a Instagramu krok za krokem. Naučíte se zde nastavovat kampaně od A do Ž.
Ohledně nastavení remarketingu na Facebooku je to od nás vše. Připravili jsme pro vás ale ještě pár doporučení, na co si dát pozor při jeho vytváření a správě.
Vyloučete zákazníky z remarketingu na Facebooku
Když remarketujete návštěvníky vašeho webu, vyloučete z remarketingu ty, kteří u vás nakoupili nebo učinili jinou, pro vás důležitou konverzi.
Jedná se o jednu z nejčastějších chyb ve správě reklam na Facebooku a Instagramu. A v remarketingu obecně.
Podnikatelé a specialisté na online marketing si nedají tu práci a cílí reklamu na všechny bez rozdílu. A přitom správné nastavení zabere jen pár minut.
Jak na to?
Definujte si okruh uživatelů vašich zákazníků. Může to být na základě odeslané události pomocí Facebook Pixelu nebo přes URL adresu poděkovací stránky. Pokud máte na poděkovací stránce v URL slovo “objednavka”, může definovaný okruh uživatelů vypadat takto.
Ne vždy je ale definování okruhu uživatelů dle URL adresy ta nejlepší varianta. Pokud máte správně nastavený Pixel například na svém e-shopu, odesílá se při každé objednávce událost “Purchase”. Můžete si tak lehce vytvořit okruh uživatel z lidí, kteří na webu nakoupili a nepotřebujete k tomu znát URL. Vypadá to takto.
Pak už stačí jen vyloučit tento okruh uživatelů při tvorbě reklamní sestavy ve správci reklam na Facebooku.
Nepřežeňte to s velikostí okruhů uživatelů
Myslete na to, že definovaný okruh uživatelů nesmí být příliš malý. Pokud máte nízkou návštěvnost webu (ve stovkách měsíčně), budete s největší pravděpodobností cílit remarketing na všechny návštěvníky webu a nikoli jen na konkrétní stránku, kterou uživatelé navštívili.
Facebook potřebuje v okruhu uživatelů minimálně 20 lidí, jinak vaši reklamu nespustí. To však neznamená, že vám stačí 20 návštěv webu a máte vyhráno. Ne všichni uživatelé totiž budou přihlášeni na Facebooku při prohlížení webu nebo na něj nechodí dostatečně pravidelně.
Je spousta faktorů, které ovlivňují, zda-li se jim váš remarketing zobrazí. Od velikosti okruhu až po cenu, kterou Facebooku jste ochotni za zobrazení reklamy zaplatit. Z toho důvodu je lepší mít okruh uživatelů spíše větší.
Nesmíte to ale přehnat. Pokud máte web s velkou návštěvností, více si okruh uživatelů specifikujte, abyste necílili na každého. Zde se vám hodí například cílení na uživatele podle strávené doby na webu.
Shrnutí
Remarketing na Facebooku a Instagramu je velmi důležitý. Můžete zásadně ovlivnit, jestli bude váš marketing na těchto sociálních úspěšný či nikoli.
Máte obrovské množství možností, jak remarketingové kampaně zacílit, nevyužívejte tedy jen jeden okruh uživatelů, ale otestujte jich více.
Máte k remarketingu na Facebooku dotazy? Napište nám je do komentáře níže.