Výkon e-shopu je klíčovým ukazatelem úspěšnosti a trvající pokles v objednávkách má vážné důsledky pro celkovou prosperitu podnikání.
V tomto článku se podíváme na praktické rady a strategie, které pomohou identifikovat příčiny poklesu v objednávkách či stagnace a najít efektivní řešení.
Poslechněte si celý podcast na YouTube, Spotify a nebo vaší oblíbené podcastové platformě. Souhrn podcastu naleznete níže jako článek. 👇
Identifikace příčin poklesu výkonu
Co vlastně znamená pokles výkonnosti e-shopu? Jednoduše řečeno, pro každý e-shop se jedná o snížení počtu či stagnaci objednávek, což se logicky promítá do obratu. Pokud se aktuálně nacházíte v této nepříjemné situaci, měli byste se snažit zaměřit na „big picture“ svého e-shopu a hledat faktory, které přímo či nepřímo jeho výkon ovlivňují.
Trh a nabídka
Mezi první takový faktor určitě řadíme aktuální stav na trhu a nabídku produktů, které svým zákazníkům nabízíte na svém e-shopu.
Odpovězte si například na tyto otázky:
👉🏻 Jak se v současné době daří české ekonomice – roste či klesá?
👉🏻 Jaká je míra inflace?
👉🏻 Nezměnilo se chování zákazníků ve vaší cílové skupině?
👉🏻 A co například konkurence – nepřišel na trh silný hráč?
Pomocí odpovědí získáte ucelenější pohled na celý trh. Díky tomu můžete například zjistit, zdali klesají objednávky jen vám, přestože celé odvětví, ve kterém podnikáte, prosperuje. Nebo v lepším případě dojdete k tomu, že pomyslná chyba je skutečně v celém trhu.
Konkurence a brand
Důležité je také zhodnotit postavení e-shopu vůči konkurenci a sílu vaší značky. S rostoucí konkurencí se musíte více snažit prorazit a zároveň pečlivě pracovat na budování a udržování silného brandu.
Doporučujeme, abyste si pravidelně kontrolovali nabídky svých nejprodávanějších produktů či rovnou celých kategorií a porovnávali si tuto nabídku se svými konkurenty. Díky tomu budete schopni pružně reagovat a vylepšovat své služby tak, abyste obrátili negativní trend poklesu objednávek.
Reakce na pokles výkonu
Jakmile identifikujete potenciální příčiny poklesu, je čas na reakci.
Rozšíření marketingového mixu
Je klíčové nepropadat panice a rozumně rozšířit marketingový mix. Pokud vaše reklama dosud probíhala pouze na jednom kanálu, zvažte jestli není čas na rozšíření o další platformy, jako je například e-mailing či TikTok Ads pro mladší cílovou skupinu.
Investice do marketingu a výkonnostní reklama
Zvýšení investic do marketingu a placené reklamy na internetu může být efektivním řešením v případě, že vás například konkurence předbíhá v hledanosti na vaše primární klíčová slova.
Na druhou stranu dávejte pozor, abyste nenavyšovali marketingové náklady bezmyšlenkovitě. To by se vám mohlo nemile prodražit!
Soustřeďte se na platformy, které jsou pro váš e-shop nejziskovější a rentabilní kampaně škálujte, čili navyšujte rozpočet.
Měření a vyhodnocení výkonu
Průběžné měření a vyhodnocení výkonu placených kampaní a celého e-shopu je v e-commerce podnikání naprostá nutnost. To zahrnuje měření rentability (Jak si spočítat PNO), celkových nákladů na reklamu, analýzu návštěvnosti, atp. Tato data poskytují cenné informace pro další optimalizaci a rozhodování.
Souhrn
Pokles výkonu e-shopu je výzvou, kterou lze překonat správným přístupem a strategií. Primární je pochopení hlavních příčin poklesu, průběžná práce s nabídkou, snaha rozšiřovat marketingový mix po celé své šířce, investice do výkonnostní reklamy a mravenčí práce v měření a vyhodnocení výsledků nejen placených kampaní, ale zejména celého e-shopu.
S těmito kroky můžete nejen zvrátit pokles výkonu, ale dokonce posílit pozici vašeho e-shopu na trhu. Hodně štěstí!