Podle APEK studie E-commerce Study 2023 počet online zákazníků stále roste. Díky tomu se výkonnostní marketing stává jedním z nejdůležitějších zdrojů objednávek takřka pro každý e-shop.
Profesionální správci placených reklam ví, které metriky jim pomáhají s optimalizací kampaní a v dosahování maximální návratnosti investice. Majitelé e-shopů by ovšem neměli zůstat pozadu.
Pokud vlastníte e-shop a sázíte na výkonnostní marketing, v tomto článku vám sepíšeme, jaké důležité metriky byste měli sledovat. Rozdělíme vám je na velmi důležité a méně důležité a také přidáme doporučení, kde je můžete sledovat. Díky tomu budete mít větší přehled o tom, co se ve vašich účtech děje, jaké jsou skutečné výsledky a jaký marketingový kanál je pro vás nejziskovější.
Poslechněte si celý podcast na YouTube, Spotify a nebo vaší oblíbené podcastové platformě. Souhrn podcastu naleznete níže jako článek. 👇
Výkonnostní marketing je o analýze dat a přizpůsobování strategií. Správné metriky vám umožní pochopit, jak se vašim kampaním skutečně daří, kde je potřeba zlepšení a jak efektivně alokovat rozpočet. Ať už mezi kampaněmi, nebo jednotlivými marketingovými kanály (například přesouvání rozpočtů mezi Meta Ads či Google Ads).
Velmi důležité metriky
Počet konverzí (nákupy):
- Důležitost: Toto je základní ukazatel úspěšnosti kampaně.
- Sledování: Google Analytics, marketingové platformy (Google Ads, Facebook Ads Manager) a ideálně i v administraci e-shopu.
Hodnota nákupů (obrat):
- Důležitost: Zjišťuje, kolik u vás zákazníci při nákupu utratí.
- Sledování: Google Analytics, marketingové platformy, nebo e-shopové platformy jako Shopify, Woocommerce.
PNO (Podíl nákladů na obratu / ROAS (Return on Ad Spend):
- Důležitost: Ukazuje, kolik příjmů generuje každá koruna investovaná do reklamy.
- Sledování: Přímo ve správci reklam (např. Facebook Ads Manager, Google Ads), ideálně ale také za celý e-shop (celková vydaná částka za reklamy / obrat)*100
V Socials reportujeme klientům PNO nejen z Meta Ads či Google Ads, ale také za celý e-shop. V tomto případě sledujeme výsledky z Google Analytics 4 a také přímo z Shoptetu.
Průměrná hodnota objednávky (AOV):
- Důležitost: Zjišťuje, kolik v průměru zákazník při nákupu utratí.
- Sledování: Google Analytics nebo e-shopové platformy jako Shoptet, Shopify, Woocommerce.
Konverzní poměr:
- Důležitost: Procento návštěvníků, kteří nakoupili. Odráží efektivitu vašeho webu a kampaní v přeměně návštěvníků na zákazníky.
- Sledování: Google Analytics a nástroje pro A/B testování pro optimalizaci.
Méně důležité metriky
Cena za konverzi (CPC) a cena za kliknutí (CPC):
- Důležitost: Informuje, kolik stojí získání jedné konverze nebo kliknutí.
- Sledování: PPC platformy jako Google Ads a sociální média.
Cena za tisíc impresí (CPM):
- Důležitost: Ukazuje cenu za 1000 zobrazení reklamy, důležité pro povědomí o značce.
- Sledování: Správci reklam na sociálních sítích a dalších platformách.
Míra prokliku (CTR):
- Důležitost: Poměr zobrazení k kliknutím, ukazuje, jak efektivní jsou vaše reklamy v přesvědčení uživatelů k akci.
- Sledování: Google Ads, Facebook Ads a další reklamní platformy.
Doporučení pro sledování metrik
- Konzistence: Sledujte metriky pravidelně a konzistentně, abyste mohli pozorovat trendy a včas reagovat na změny.
- Integrace dat: Využijte nástroje, například Looker Studio od Google, které umožňují integraci dat z různých zdrojů pro komplexní pohled na výkon.
- Atribuční modely: Experimentujte s různými modely přisuzování úspěchu jednotlivým kanálům, abyste pochopili, které kanály jsou pro vaše cíle nejefektivnější.
- Optimalizace: Neustále testujte a optimalizujte své kampaně na základě shromážděných dat. Sepsali jsme pro vás článek 8 pravidel pro správné nastavení a optimalizaci Meta Ads e-shopu.
Závěr
Efektivní využití metrik ve výkonnostní reklamě je nezbytné pro růst a úspěch v konkurenčním online prostředí. Klíčem je zjistit, které metriky jsou pro váš online obchod nejdůležitější, pravidelně je sledovat a vyhodnocovat. S těmito informacemi a doporučeními jste na dobré cestě ke zlepšení výkonu vašich marketingových kampaní a celkového podnikání.