Posledních pár let jsme všichni zaznamenali rychlý vzestup další sociální sítě, která je založená na formátu krátkých videí s velice interaktivním obsahem. Je známá pro své vysoké dosahy, dynamiku, věrné uživatele, kteří tam tráví i hodiny denně, a pro svou nekonečnou rozmanitost. Ano, asi už tušíte všichni moc dobře, bavíme se o Tiktoku.
A dnes si povíme, zda má cenu investovat čas do založení a spravování účtu vaší značky.
Základní statistiky o Tiktoku
Pojďme se na TikTok podívat z pohledu čísel, které nám napoví, co se za ním skutečně skrývá.
Od roku 2016, kdy byla tato sociální síť založena, zaznamenala prudký nárůst uživatelů. Do roku 2021 získala celosvětově celkem 655.9 miliard.
V České republice dosáhla v roce 2022 okolo 2 milionů uživatelů. Tím se stává nejrychleji rostoucí a nejdynamičtější sociální sítí vůbec.
A i do budoucna je předpokládán její postupný růst, jak si můžete všimnout na grafu.
Počet uživatelů Tiktoku 2020-2025 (celosvětově)
Publikum na TikToku je v dnešní době věkově rozmanitější, než tomu bylo na začátku. Největší zastoupení má celosvětově stále věková skupina 12-24 let*,* která dělá okolo 40 % všech uživatelů. Dohání jí ale další generace, které tvoří neskutečných 60 %. Můžeme tedy říct, že se dnes TikTok stal sociální sítí napříč generacemi. Podrobný rozpis jednotlivých skupin najdete opět v grafu.
V České republice je na TikToku zastoupena věková skupina 12-24 let až 60 % všech uživatelů. To dělá celkově přes 1 milion uživatelů a publikum tak máme obecně mladší v porovnání se světem. (Zdroj: Mediaguru) Nutno ale podotknout, že i další věkové skupiny tvoří nezanedbatelnou část a české prostředí obvykle kopíruje chování toho zahraničního, jen s určitou časovou odchylkou. Tudíž je možné, že se v budoucnu rozroste zastoupení i starších věkových skupin.
Genderově je TikTok téměř vyvážený, ženy vedou jen o několik málo procent (a to i napříč věkovými skupinami) – ve světě i v ČR.
Uživatelé TikToku do roku 2022 podle věku a pohlaví – celosvětově
TikTok je geniální zejména svým zábavným formátem a rychlým obsahem videí, a tak není divu, že 70 % uživatelů tam tráví více něž 1 hodinu svého času týdně. A to vzhledem k tomu, že průměrná délka videa čítá 21-34 sekund, je skutečně dost času.
Průměrný čas, který stráví uživatelé na TikToku – celosvětově za týden
Proč jít na Tiktok
Teď už víme, jaké publikum se na TikToku vyskytuje a jaké jsou predikce jeho růstu do budoucna. To už by samo o sobě mohlo vypovídat o tom, že by se na TikToku mohlo vyplatit figurovat.
Nojo, ale proč investovat čas do další sociální sítě, když už máme Facebook a Instagram a YouTube…
Protože:
1) Můžete vytvářet videa, která použijete na více sociálních sítích
Lidé chtějí v co nejkratším čase dostat jasnou message, pobavit se a vidět něco nového. Formát krátkých videí je tak dnes populární snad úplně všude – Instagram a Facebook má Reels, YouTube pro takový obsah dává prostor ve formátu s názvem Shorts, TikTok je na takových videích založený už od základu. Proč tedy nevymyslet takový obsah, který je vhodný pro všechny 3 sítě a pouze ho sdílet jednotlivě? Ušetříte si tak spoustu času a výsledkem mohou být nejen uspokojivé počty shlédnutí, ale i nárůst v počtu objednávek.
2) Reklama na TikToku je v poměru s ostatními sociálními sítěmi poměrně levná
Z naší vlastní zkušenosti můžeme říct, že reklama na TikToku vyjde podstatně levněji než na Facebooku a Instagramu. Průměrné CPI je 4,41 Kč a dosahy jsou také velice uspokojivé. Přičítáme to zejména poměrně dokonalému algoritmu, který doručí obsah skutečně relevantnímu publiku a možná i tomu, že je TikTok pořád poměrně čerstvá záležitost a není tam taková konkurence. A toho by se mělo využít, dokud to jde.
3) Videa mají vysoké dosahy
Jak už jsme zmiňovali, algoritmus TikToku je doopravdy propracovaná záležitost, což znamená i přesnější zaměření relevantního publika. Lidé se tak dívají na obsah déle, protože je baví a zajímá. Zároveň díky krátkým formátům stihnou mnohem více obsahu za kratší dobu. A to znamená jediné – obecně vyšší dosahy. A je už z praxe jasně prokazatelné, že pokud se trefíte svému publiku do noty, mohou vás čekat nadstandardní počty shlédnutí.
4) Uspějete i s “amatérskými” videi
Pro vytváření videí už nepotřebujete drahou techniku, kameramana, dlouhé scénáře, skills na operování s video editory a rozsáhlé vysoce kvalitní výstupy. Naopak. TikTok uživatelé nejvíce ocení autentický a nedokonalý obsah, který jim nastaví tvář reality. Zároveň je v TikToku zabudovaný jednoduchý editor, pomocí kterého upraví video i opravový amatér. A spousta inspirace, díky které dostanete nápady pro tvorbu.
TIP: Pokud chcete vědět, jak udělat video na TikTok do reklamy, které prodává, pak si určitě přečtěte náš další článek.
5) Jednoduše vytvoříte komunitu
Pokud se vám podaří pravidelně postovat videa, která odhalí nejen vaše produkty či služby, ale také zákulisí, vtipná videa a cokoliv s firmou spojeného, pak máte skvělý nástroj na vybudování věrné komunity. Lidé budou s vaší značkou v kontaktu na pravidelné bázi a budou se těšit na další nová videa odhalující další střípek z příběhu, který vyprávíte.
Mohli bychom pokračovat dále, jelikož těch důvodů může být mnohem mnohem více, ale toto jsou za nás takové ty hlavní.
Proč nejít na TikTok
Vypadá to všechno skvěle a růžově, že? Proč tam tedy už všichni nejsou a nevydělávají miliony? No, ono to není zase až tak jednoduché a jsou i značky, pro které by nemuselo být produktivní tam být.
Na TikTok nechoďte pokud:
1) Nemáte čas tvořit obsah pravidelně.
Pravidelné postování je základní pravidlo pro vytváření úspěšného účtu na TikToku. Stejně jako vám může velice rychle publikum přijít, tak vám ale může i odejít. Na TikTok by se mělo postovat několikrát týdně a pravidelně tak přinášet nové interakce, které ocení nejen publikum, ale hlavně algoritmus.
2) Nejste kreativní nebo nemáte prostředky na najmutí si někoho, kdo kreativní je.
Na TikToku musíte být skutečně rychlí a nápadití – diváka musíte zaujmout podle průzkumů průměrně do 2 sekund. A to je výzva pro nás marketéry. Rozhoduje nejen zajímavý koncept, ale hlavně kreativa. Bez té to na TikToku rozhodně nejde.
3) Nevyskytuje se tam vaše publikum.
Jak už jsme si vysvětlili výše, TikTok má své hranice ohledně publika. Pokud prodáváte produkt, který nakupuje cílová skupina nevyskytující se na této sociální síti, pak logicky nemá cenu tam být. Na druhou stranu, jak jsme si vysvětlili, předpokládaný nárůst uživatelů TikToku je velký a v budoucnu se tam vaši zákazníci vyskytovat mohou – pak bude velkým náskokem, když budete “first mover” z vašeho odvětví.
4) Myslíte si, že TikTok je pouze trend, který pomine
Pokud TikToku nevěříte a měli byste tam být jen proto, že vám to někdo poradil nebo protože je to “must-have”, pak vám nedoporučujeme na něj ani myslet. Je důležité, abyste se s TikTokem ztotožnili a postovali s entuziasmem – i to se totiž promítne do celé nálady a autentičnosti videí. A pozitivní přístup k věci je základem všeho.
Příklady českých firem, které jsou na Tiktoku úspěšné
Nelze jednoznačně říci, pro které značky je TikTok vhodný a pro které ne. Může tam uspět široké spektrum odvětví a témat, jak se můžete přesvědčit na příkladech níže. Vždy záleží totiž hlavně na tom, jak značka sou prezenci na TikToku uchopí, kolik mu věnuje času a důležitá je i vytrvalost.
Z českých značek se na TikToku uchytily a úspěšně vystupují například:
Největší alkoholový hráč na trhu v ČR Stramis.cz
Jedním z nejpopulárnějších profilů je profil Dear-Candy, kde najdete spoustu sladkostí a dalších dobrot.
I mazlíčci mají na TikToku úspěch – Super Zoo to tam dost roztáčí.
Místo a poroznost se najde i pro vážnější támata, jako je profil Autoškoly NOBE.
A nebo Účetnictví UOL.
Zkrátka zde vidíte, že na TikTok se vejde skutečně všechno, pokud se to uchopí do správných rukou a s nadšením.