Máme jednu dobrou radu pro ty z vás, kteří provozují e-shop a ještě nezačali pořádně pracovat s e-mail marketingem – na nic nečekejte a začněte! A to myslíme vážně. 🙂
E-mail je stále jedna z nejrozšířenějších a nejoblíbenějších forem komunikace po celém světě. Má ho skoro každý, všichni s ním umí pracovat a je využívaný jak k osobní, tak ke komerční komunikaci. A vzhledem k jeho obrovské popularitě a funkci je považován za jeden z nejlepších možných prostředků, jak oslovit vaše stávající i potenciální zákazníky.
Důvodů, proč zapracovat na emailingu je hned několik. Na ty hlavní z nich se dnes podíváme.
1) Vysoká výnosnost a zvýšené prodeje
Už dávno není tajemství, že emailing může být (nejen pro e-shopaře) zlatým dolem. Průzkumy ukazují, že je jeden z nejvýnosnějších propagačních kanálů a může v dlouhodobém měřítku pomoci vašemu podnikání, a to třeba i více než tolik populární sociální sítě. Pokud vše dobře nastavíte, promyslíte strategii a budete konzistentní, můžete se dočkat třeba až tisícinásobného ROI. Prodeje se tedy logicky také zvýší, jelikož zákazník bude mít vaše zboží i značku vícekrát na očích a bude dokonale informován o různých akcích a výhodných nabídkách.
2) Snadné měření výsledků kampaní
V e-mail marketingu je jedna věc úplně geniální – máte přesný přehled o jeho výkonu. Existují zde totiž statistiky jako jsou míra otevření, míra prokliku, míra odhlášení a míra konverze, které vám přesně ukáží kolik lidí provedlo akci a jakou. Dále máte přehled i o tom, kolik mailů spadlo do spamu, kolikrát byly přeposlány, které byly odmítnuty… A co je nejlepší – můžete měřit návratnost! Záleží jen na tom, jaký nástroj si pro svůj emailing vyberete a jaké různé funkcionality bude poskytovat. Výše zmíněnými ale budou velice pravděpodobně disponovat všechny. I díky těmto statistikám začnete lépe chápat své publikum, poznáte co se zákazníkům líbí, na co reagují a celkově budete vědět, jak si ve své komunikaci vedete.
3) Prostor pro komunikaci se zákazníkem
Pokud jste dlouhou dobu hledali místo, kde byste mohli komunikovat se zákazníkem jednoduše, rychle a efektivně, pak máte vyhráno. Do e-mailu se totiž vejde skoro cokoliv. Oznámení o nových produktech, změna v obchodních podmínkách či prostředcích doručení, různé akce, slevy, soutěže, tipy a triky jak vaše produkty používat… Možností je spousta a vy pomocí emailingu pouhým kliknutím odešlete tisíce zpráv se stejným, nebo třeba odlišným, obsahem. Je to jen na vás. No není to nádhera?
4) Personalizace
Věc, kterou na e-mail marketingu všichni zbožňují, je personalizace. Už odzvonilo době, kdy vám padaly e-maily s irelevantními nabídkami do spamu nebo vám někdo vnucoval zboží, o nějž vůbec nemáte zájem. Pomocí nasbíraných dat o svých zákaznících můžete zasílané maily krásně nasměrovat tam, kam doopravdy patří a kde udělají větší efekt. Jiné nabídky můžete posílat ženám, mužům, různým zájmovým i věkovým skupinám. A co víc, dokážete například oslovit své zákazníky jménem či jim popřát k svátku a narozeninám. Stačí si jen vyžádat potřebné údaje při registraci a budete mít v ruce neskutečně mocný nástroj, který bude ve většině případů automaticky pracovat za vás.
TIP: O automatizaci mailů a budování vztahu se zákazníky jsme psali v našem článku Zvyšte svůj obrat díky budování vztahů se zákazníky. Tak si ho přečtěte.
5) Ucelená databáze zákazníků
K tomu, abyste mohli s emailingem začít, potřebujete adresy, na které se budou jednotlivé kampaně odesílat. A to znamená, že musíte sesbírat databázi svých stávajících a potenciálních zákazníků. Postupně si tak můžete budovat slušnou základnu lidí zajímajících se o vaše produkty a nenásilnou formou je snadno informovat o dění na vašem e-shopu. A samozřejmě čím více osob bude o vašem e-shopu častěji slýchat, tím více jich i dříve nebo později nakoupí. Databáze zákazníků je pro každého obchodníka velice důležitou složkou úspěšného a hladkého chodu podniku. A právě emailing vás ji donutí udělat přehledně, funkčně a na jednom koncentrovaném místě.
6) Zákazníci to sami chtějí
Když už vám zákazník na sebe poskytne e-mail, tak už je velmi pravděpodobné, že od vás chce zprávy do své schránky dostávat. Nikomu se dík tomu se svými nabídkami a sděleními nevnucujete a doručujete e-maily efektivně tam, kde se o to stojí. Dle průzkumu o malých a středních firmách 86 % lidí preferuje e-mailovou korespondenci oproti jakýmkoliv dalším prostředkům pro komunikaci. E-mail se tak stává králem celé komunikace, kde jsou pozitivně přijímány různé druhy zpráv od obchodních sdělení až po přání k narozeninám.
7) Posílení brandu
Představte si, že s vámi značka začne pravidelně komunikovat přes e-mail. “Naskladnili jsme nové modely”, “máme jarní slevy”, “vykopáváme nové produkty” a nebo dokonce “přejeme vám všechno nejlepší k narozeninám”. Při prvních několika zprávách, kdy jste zadali svou e-mailovou adresu nějakému e-shopu, abyste třeba dostali jen slevu na první nákup, značku asi ještě moc nevnímáte. Ale pokud s vámi začne komunikovat častěji, relevantně a bude za vámi přicházet s dalšími a dalšími nabídkami, pak si ji snadno zapamatujete. Pomalu si k ní začnete tvořit nějaký vztah a hlavně o ní budete mít dobré povědomí. A v tomhle emailing pracuje geniálně – jednoduše “dělá práci za vás” a posiluje váš brand.
Shrnutí
Slova chvály na řádcích výše jsou naprosto oprávněná. E-mail marketing je ve většině případů a při správném použití skvělý a vysoce rentabilní nástroj, který dokáže pořádně nakopnout vaše podnikání. Má samozřejmě ale i svá úskalí, jako je mnohdy nízká doručitelnost, propadnutí do nevyžádané pošty, či odhlašování odběratelů. S většinou z těchto aspektů ale můžete bojovat, když víte, jak na to.
Emailing se může stát důležitou součástí marketingového mixu vašeho e-shopu. Online marketing je totiž obecně nejúčinnější, když jsou marketingové kanály diverzifikované, díky čemuž předcházíte možnému riziku jejich ztráty či neschopnosti fungovat.